Ludziom niezwiązanym ze
światem mody może się to wydawać kuriozalne, natomiast niejedna
stylistka marzy o spełnianiu się w tym fachu. ''Bajerzy'' z
luksusowych domów handlowych i portali, bo o nich mowa, do niedawna
pozostawali w cieniu, dziś stali się ikonami stylu. Są ciągle w
ruchu. Można ich porównać do dawnych kupców wędrujących
szlakiem handlowym, tyle że ci współcześni wędrują pomiędzy
najważniejszymi miastami mody. Zakupy to ich specjalność. Na
tygodniach mody są ''bogami''. Pod wejścia podwożeni są
limuzynami, zasiadają w pierwszych rzędach na pokazach. Każdy
projektant zabiega, aby kupili oni całą jego kolekcję - od tego
zależy jej sukces bądź porażka. Kupcy - szare eminencje
współczesnej mody, choć dość długo na ich temat nic się nie
mówiło. W chwili obecnej są gwiazdami, pisze się o nich, podąża
za każdym ich krokiem. Blogi ukazujące modę z ulic kreują ich na
nowe ikony stylu.
Ich rola jest ogromna,
ponieważ domy mody nie sprzedają swoich kolekcji tylko we flagowych
butikach. Znaczna część z ich zysków pochodzi z luksusowych
multibrandowych sklepów i wielkich domów towarowych. Wpływ na to
mają również portale internetowe. Z roku na rok obserwuje się
wzrastającą sprzedaż w modnych e-sklepach. To właśnie KUPCY
decydują jakie rzeczy, w jakiej ilości będą tam sprzedawane. To
oni kreują ''modę'' dostępną dla wszystkich ludzi. Operują
milionami dolarów należącymi do koncernów. Ich decyzje muszą być
dokładnie przeanalizowane. Najmniejszy błąd może ich wiele
kosztować.
''Bajerzy'' nie podejmują
swoich decyzji na pokazach, wyjątkowo dla nich organizowane są
spotkania, kilka dni po wydarzeniu w specjalnie przygotowanych
showroomach. Mają oni możliwość dokładnego przejrzenia kolekcji.
Helena Goworek w swojej
książce ,,Fashion Buying'' mówi, że doskonały kupiec to taki,
który jest kreatywny, stanowczy, zmotywowany i elastyczny. Ta praca
wymaga wielu poświęceń i jeszcze więcej zaangażowania. Życie na
walizkach, w różnych strefach czasowych, dziesiątki spotkań
dziennie.
Ci ludzie przemierzają świat w
poszukiwaniu najbardziej stylowych ubrań. Oto sylwetki kilku z
nich:
1. Sarah Rutson - wiceszefowa sekcji zakupów w portalu Net-a-porter.com
2. Tiffany Hsu -
kupiec londyńskiego domu towarowego Selfridges.
3. Tomoko Ogura -
Kieruje działem mody w domu handlowym Barneys.
4. Linda Fargo -
wiceszefowa domu handlowego Bergof Goodman.
5. Justin O'Shea -
dyrektor do spraw zaopatrzenia portalu Mytheresa.com.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz